Du tar av ved nordenden av Ibestadtunnelen og kjører mot Årbodstad på Andørja. Etter å ha krysset brua ved Straumen fortsetter du omlag 7 km og parkerer ved skiltet Årbodstad like før du kryssser Storelva. Ved veien står et skilt som viser veien til Årbodstadtinden.

Du kan nå følge skogsveien vest for elva, der veien deler seg holder du til høyre ov følger stien som nå svinger vestover. Etterhvert svinger stien sørøst gjennom skogen. Over skoggrensen er du oppe på aksla.

Stien opp de første 600 meterne er ganske bratt men grei å gå, Siste stykket opp på aksla er det et bratt stykke der det er spent ut et tau. Oppe på aksla ligger ei hytte og her finner du vann i Storelva. her oppe på aksla er det flott utsikt og fint å raste før du tar fatt på siste stykket opp mot toppen.

Her er et glimt av stien opp til aksla, idu har fin utsikt over Senja på turen opp. Til høyre ser du et bilde av tinden sett fra Stangodden på Sør-Senja vinterstid. Her ser du, midt på bildet, hvor du går opp til aksla mellom Åbodstadtind og Klåptinden. Snyrainna går opp til toppen midt på flata du ser mot toppen. Om sommeren vises den karakteristiske snyrainna fra Senja, på Sør-Senja kalles den kornrainna og det sies at når sommerene her er så varme at den smelter helt bort er det fine forhold forå få modent korn.

Her ser du kanten der terrenget flater ut. I bakgrunnen Senjafjellene, Stonglandet og til høyre sørenden av Dyrøya. Til høyre hytta som ligger opp på flataog bak der Rundtinnen i retning mot Vasskaret.

Dyrøya med Dyrøygommen 491 moh. og Mikkelbostad sør på øya.

Her ser du snyrainna som går opp mot toppen. Du kan enten gå opp til toppen ved snyrainna eller om du vil ha en litt slakere oppstigning gå opp ryggen som går sørvest. Det er greit å gå men se opp for løse stener.

utsikt mot sørvest på vei opp til toppen. til venstre ser du Klåptinden og rundtinden. I bakgrunnen Straumbotnog Kråktindan og Grytøya.

Bildet til høyre viser Vasskarvatnet og Vasskartinden mot sørvest.

Ovenfor: Etter 600 bratte høydemeter fra starten ved sjøen er det godt med en hvil i hytteveggen før turen opp til toppen. Snyrainna i bakgrunnen.
På bildet ovenfor til høyre ser du Sør-Senja. Det er som du ser, fortsatt en del snø i høyden på Andøra, bildene fra turen er tatt den 29. juni 2012 om ettermiddagen.

Bildene nedenfor viser to kjente fjell på Sør-Senj:. Nedenfor Lonketinden 848 moh. Et flott fjell med storslått utsikt. Derfta kan du i klarvær skimte isen på Jiekkevárre i Lyngen.
Nede til høyre ser du Senjas trredje høgste fjell Kvænan 964 964 moh. til hyre for det Luten som ligger i hjertet av Ånderdalen nasjonalpark. Helt til venstre i bildet Eidefjellet ved Stonglandseidet.

Begge bildene under er tatt nær toppen og viser Mjøsundbroen som forbinder Andørja med fastlandet. I bakgrunnen Mjøsundet og fjordene inn til Salangen og Lavangen

Siste bildet viser en fornøyd vandrer som nyter utsikten mot hjemlige trakter på Senja.