Balsfjord Kommune
Fugltinden i Balsfjord er vel verd et besøk. Turen opp til toppen er lettgått og utsikten oppe på toppen er fantastisk. Du kjører fra E6 og til Storsteinnes Der kjører du nordover langs fjorden mot Tennes, i krysset tar du til venstre og kjører 2 kilometer videre på en skogsveg deretter tar du av til venstre og stanser ved bommen. Her kan du parkere og følge en skogsveg omlag 1 kilometer før følger stien videre opp mot skoggrensen. Stien går oppover lia mot vest og etterhvert dreier du mot nord og opp mot toppen. lia opp mot toppen er lettgått og det siste stykket opp mot toppen er fint å gå, ingen luftige partier. På bildet til høyre ser du tilbake mot startstedet. Bildet under viser løypa videre opp heia.

Start

lia

På bildet under dukker Fugltinden, 1033 moh. opp fra fra tåken og etterhvert som vi nærmet oss toppen letnet det og hele tinden blir synlig.   Her et tilbakeblikk mot fjorden og veien mellom Vollan og Laksvann. Stien fra Josefvatnet kommer inn på vår sti til høyre i bildet lenger nede der vi krysser elva.

Josefvatnet Utsikten mot nordvest ut Balsfjorden. I bildet til høyre dukker Piggtind fram på andre siden av fjorden.
Stien fram mot toppen er lettgått i slak stigning, nærmere toppen blir det litt brattere, men fortsatt fint å gå.

Oppe på toppen var det folksomt denne varme augustdagen. Mange hadde tatt turen hit for å nyte den formidabele utsikten. her ser vi Balsfjorden mot Tromsø.

Utsikten til venstre er ut mot Kvaløya. til høyre ser du mot Laksvann og Lyngsalpene.

En lykkelig vandrer på toppen av Fugltinden. I bakgrunnen Kvaløya.